Groei door slimme verkoop strategieen

Groei door slimme verkoop strategieen

May 22, 20253 min read

Groei door Slimme Verkoopstrategieën 

Verkopen (sales) is het creëren van een omgeving waarin de klant bereid is om te kopen, waarbij beide partijen voldoende waarde ervaren. Zet alle sales- en marketingactiviteiten van je organisatie op een rij en bepaal of de balans in orde is en waar meer of minder aandacht naar uit moet. Door het systematisch inrichten van je salesproces krijgt dit meer het karakter van een verkoopsysteem. 

De 8 Belangrijkste Microstrategieën voor Groei in Sales 

  1. Het herkennen van koopsignalen – Digitale footprint, vragen van bestaande klanten/leads en het hele bedrijf hierin laten acteren en belonen. 

  2. Het vergroten van jouw geloofwaardigheid als gesprekspartner – Laat zien waarom je weet waarover je het hebt en waar je voor staat. 

  3. Waardegedreven verkopen aan de hand van de SPORT-techniek – Vergroot het probleem bewustzijn bij jouw klant door verdieping en onderstreep de waarde van de oplossing. 

  4. Kwalificatie bespaart tijd – Definitieve kwalificatie van de koopintentie en koopbereidheid van de klant via BANT (Budget, bevoegde Autorisatie, dwingende Noodzaak en concrete Termijn). 

  5. Sales extensions – Upsell, add-ons, cross-sell en down-sell toepassen.

  6. Omgaan met bezwaren – Effectieve technieken om bezwaren om te buigen naar voordelen. 

  7. Klantsegmentatie – Onderscheid maken tussen verschillende klantsegmenten voor gerichte verkoopstrategieën. 

  8. Supportive vs. Agressive selling – Waar zit jij en waar kun je naar toe bewegen om te groeien in de verkoop? 

Checklist - S.P.O.R.T.-methodiek © 

Bart van de Belt, auteur van meerdere boeken, introduceerde in zijn boek Waardegedreven Verkopen de SPORT-methodiek. Dit is een waardevolle aanvulling op de bekende SPIN-selling techniek. SPORT richt zich niet alleen op het begrijpen van de situatie en het probleem van de klant, maar gaat een stap verder door direct een oplossing aan te bieden en te focussen op het gewenste resultaat. 

De SPORT-methodiek uitgewerkt: 

1. Situatie – Informatie verzamelen en interesse tonen 

-Hoeveel mensen zitten er in het team? (trainer) 

-Hoe lang wonen jullie al in dit huis? (bouw) 

-Wat doe je op dit moment voor je online zichtbaarheid? (designer) 

  • Kun je iets vertellen over…? 

  • Hoe ziet je huidige situatie eruit? 

2. Probleem en Gevolg – Pijn of verlangen vergroten 

-Wanneer merk je dat er wrijving is binnen je team? (trainer)

-Waar zit het lek? Waarom willen jullie uitbouwen? (bouw) 

-Waar merk je aan dat je positionering beter kan? (designer) 

  • Wanneer heb je last van…? 

  • Wat is je/jullie grootste uitdaging op dit moment? 

  • Hoe merk je dat ... een probleem is?

Gevolg: 

  • Waarom is … een probleem? 

  • Wat is het gevolg van...? 

  • Welke risico’s zijn er doordat…? 

  • Hoe gaat deze situatie je op de lange termijn problemen opleveren? 

3.Oplossing – Laten uitspreken wat er nodig is 

  • Wat denk je dat jij nodig hebt om dit probleem op te lossen?

  • Wat heb je al geprobeerd om dit probleem op te lossen?

  • Wat is volgens jou de oplossing? 

4.Resultaat – Laten uitspreken wat het gewenste resultaat is 

  • Stel dat alles zou kunnen, wat zou je dan ideaal gezien willen bereiken? 

  • Wat vind je belangrijk bij (werkzaamheden)? 

  • Wanneer is onze samenwerking een succes? 


    Introductie oplossing – vat kort samen wat de klant heeft verteld en introduceer jouw dienst of product als de oplossing. 

5.Testafsluiting – Tot 3x 

  • Hoe klinkt het? 

  • Wat denk je ervan?

  • Heb je er een goed gevoel bij? 

  • Zie je het voor je? 

Door deze methodieken toe te passen, creëer je een gestructureerd en effectief salesproces waarin je klant zich gehoord voelt en de toegevoegde waarde van jouw oplossing duidelijk wordt. Zo werk je aan langdurige klantrelaties en groei in je verkoopresultaten. 

Voorwaarden om tot een ‘JA’ te komen 

10 x zo productief; de Eisenhouwer Matrix

Back to Blog